作品解説/《ホタルをめぐる記事》/《ホタル》
《ホタルをめぐる記事》/《ホタル》
イタリアの映画監督・詩人のピエル・パオロ・パゾリーニ(1922-1975)は1975年、『コリエーレ・デッラ・セーラ』紙に「イタリアにおける権力の空洞化」と題した文章を寄せます。後に「ホタル論」とも呼ばれるこのテキストでは、1960 年代初頭、水質汚染によってわずか数年でホタルが消失した悲劇になぞらえ、戦後に押し寄せた一様な産業化と消費社会の波を無自覚に受け入れ推し進めた権力のために、イタリアが汚染され、美しい田園風景とともに人々の精神的豊かさや文化の多様性が失われてしまったことを嘆いています。ホタルは、ファシズムに対する抵抗の象徴とも言えるでしょう。
パレーノは1993年、このパゾリーニのテキストに着想を得て、南仏ニースにある小さな美術館ヴィラ・アルソンの庭園を、LED電球を用いて人工的に作り出した「ホタルの光」によって飾り付けました。しかしながら電球が点灯するのは夜間のみであり、来館者が実際にこのインスタレーションを見ることはできません。美術館のエントランスにはパゾリーニによる記事の複製が展示されることで、このインスタレーションの存在が示唆されました。人々は手の届かない場所に去ってしまったホタルを心に描きながら、その見えない瞬きに耳を澄ませるのです。ホタルの再生と消失が同時に表現されたパレーノの作品は、パゾリーニへのあざやかで詩的な応答であると同時に、社会に対するエレガントな抵抗の身振りでもあります。
L’article de lucioles / Fireflies
In 1975, the Italian film director and poet Pier Paolo Pasolini (1922-1975) wrote an article titled “The Vacuum of Power” for the newspaper Corriere della Sera. This text, which later came to be known as “Disappearance of the Fireflies,” mourned the loss of fireflies in just a few years in the early 1960s due to water pollution. In parallel, it laments postwar Italy’s unthinking acceptance and advancement of sweeping, uniform industrialization and consumerism, which led to environmental contamination, the loss of beautiful pastoral landscapes, and a decline in the spiritual richness and cultural diversity of its people. In this context, fireflies can be viewed as a symbol of resistance against fascism.
Drawing inspiration from Pasolini’s article, in 1993 Parreno decorated the garden of the Villa Arson in Nice, France with “firefly lights” made with LED bulbs. However, the lights were turned on only at night, and were invisible to visitors during museum hours. The unseen installation’s existence was insinuated by displaying a copy of Pasolini’s text at the museum entrance, prompting visitors to envision the vanished fireflies and endeavor to attune themselves to their invisible flickering. Parreno simultaneously evoked the rebirth and the loss of the fireflies in a work that stands as a poignant and poetic rejoinder to Pasolini as well as an elegant gesture of protest against society’s ills.