作品解説/《ホタル》 ドローイング
《ホタル》 ドローイング
《ホタル》のドローイングは、作家が闘病中に制作を始めたものです。パゾリーニの影響からホタルに関心を持っていた作家は、「時間をやりすごす」ため、2011年から2016年の5年間にわたり289枚もの膨大なドローイングを描きました。他のどの作品にも増して、作家の手の動きや身体性を直接的に感じさせる点で、パレーノの個人的な、内省的な側面が最も強くあらわれた作品です。
18世紀スペインの画家フランシスコ・デ・ゴヤの版画を思わせる、不穏な闇の中に浮かびあがるホタルたちを描くことは、作家にとって「生きるための手段」でした。「幸運のお守り」、そして「天使、あるいは悪魔のようなものだった」と作家が語るこれらのドローイングは、その後作家の親しい人々に贈られています。本展では、展覧会のために新たに制作された数点と合わせてこのシリーズをご紹介します。
Fireflies drawings
Parreno began the Fireflies series of drawings during a period of illness. Influenced by Pasolini , the artist developed a fascination with fireflies, and to “kill time,” produced a huge series of 289 drawings over five years, from 2011 to 2016. More than any others, these works directly capture Parreno’s hand movements and physicality, vividly revealing the artist’s most personal and introspective side.
Drawing fireflies emerging from foreboding darkness, reminiscent of the prints of Francisco de Goya, became what the artist called a “means of survival.” He described the drawings as “good luck charms” and something “like angels or demons,” and later gave them to his close friends. This exhibition features several new works from this series, created for this occasion and presented alongside the earlier drawings.