作品解説/《マリリン》
《マリリン》
1955 年、映画『七年目の浮気』のロケのため、マリリン・モンローはニューヨークの高級ホテル、ウォルドーフ・アストリアのスイート・ルームに住んでいました。当時から半世紀の時を経て、この部屋を舞台にパレーノが撮影したのは、映像による姿のない肖像です。稀代のセレブリティとしての、あまりに魅惑的なペルソナと、その陰に隠れた一人の女性としてのモンローが、彼女の3つのアイデンティティ―甘い息漏れ声、視線、手書きの文字―を通して表現されています。
映像自体の構成は極めてシンプルで、彼女の声からは一切の感情が感じ取れません。しかしながら、整然とした空虚な部屋に満ちる緊迫感、存在しないはずの彼女の気配、その「正しくない」状況が強烈に迫ってくるのは、完璧な画面構成やカメラワーク、音響や編集の巧みさによるものです。映画監督としての顔ももつパレーノは、1987年から継続して優れた映像作品を生みだし続けており、映画的な方法論はパレーノの実践に通底しています。
映画は虚構の芸術ですが、《マリリン》においても、一定のリズムで語り続ける彼女の声とは対照的に、私たちの目の前でリアルとフィクションが劇的に反転しています。そして突然画面の外に取り残された私たちは、自分たちがまだその世界の中にいることに気づくのです。
Marilyn
In 1955, during the filming of The Seven Year Itch, Marilyn Monroe stayed in a suite at New York’s opulent Waldorf Astoria Hotel. Half a century later, Parreno used this suite as the setting for his own film, creating an invisible portrait of the actress. Monroe possessed a dual persona: one as an iconic celebrity of legendary allure, and one as a real woman hidden beneath that captivating surface, as embodied by three aspects of her identity: her breathy and seductive voice, her gaze, and her handwritten words.
The film is structured with extreme simplicity, and Monroe’s voice conveys no emotion. At the same time, the orderly, vacant room brims with impending feelings, her ghostly presence, and an intense sense that something is awry. These elements are powerfully conveyed through flawless composition and masterful camerawork, sound design and editing. Also known as a filmmaker, Parreno has consistently created remarkable films since 1987, seamlessly integrating cinematic methodologies into his artistic practice.
While film is fundamentally an art of fiction, reality and unreality continue to flip-flop dramatically in Marilyn, while the steady rhythm of her voice acts as a unifying counterpoint. Upon suddenly finding ourselves shut out of the frame, we realize that we are still immersed in the world we have been witnessing.