作品解説/《私の部屋は金魚鉢》
《私の部屋は金魚鉢》
マイラー・フィルム製の体をヘリウムで満たして、空間をゆっくりとさまよう魚たちの姿は、親しみを感じさせながらもどこか寂しげです。好奇心に満ちて楽しげな表情を見せる一方で、何かを訴えるような、時にこちらを威嚇するような脅威をも感じさせます。本展のために制作された、魚のバルーン・シリーズ最新作となる本作では、作家の手によって瞳が一つずつ丁寧に創作されています。目に知性を宿した魚たちは、架空の海と森の中で深い思索にふけっているようです。
パレーノは美術館の展示室を、建築的な水槽へと変換しました。人間との主従関係や、重力やスケール、時の流れといった地上の法則から解放され、力を抜いて、軽やかに空中を泳ぐ魚たちは、私たちを夢を見るための地平へと招待しています。それはまた、私たち自身の存在と関与や、空気の流れや天候の変化を受けとめ、鑑賞者や環境と作用しあい、絶えず変化し続けるパレーノ作品の自由なあり方を示しています。
My Room Is Another Fishbowl
Helium-filled Mylar fish drifting slowly through space evoke both a sense of familiarity and a hint of melancholy. Their expressions convey irrepressible curiosity and joy, yet also seem to make a poignant, wordless appeal, and at times even project a sense of threat toward the viewer. In this latest work from Parreno’s fish balloon series, created for this exhibition, the artist has meticulously generated each of the fish eyes. As a result, the fish have gained intelligence, and seem to be lost in contemplation in an imaginary ocean and forest.
Parreno has transformed the gallery into an architectural aquarium. Freed from the constraints of subservience to humans, gravity, scale, and the passage of time, the fish float effortlessly in the air, beckoning us into the secrets of dreaming. The work mirrors our own presence and engagement with the world. It reacts to air flows and changes in the weather, interacts with viewers and the environment, and represents the free, ever-changing nature of Parreno’s work.